ممنوعیت دوچرخهسواری زنان در مشهد به بهانه «نقض هنجارها»
دوچرخه سواری زنان در مکانهای عمومی مشهد، با تلاش «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» قدغن شده است. پیشتر، در پارکها و اماکن سبزوار تابلوی ممنوعیت نصب کرده بودند. خراسان و اصفهان، کانون مخالفت با این ورزش زنان هستند.
رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی، از ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در مکانهای عمومی استان خبر داده و ستاد امر به معروف و نهی از منکر را عامل امر معرفی کرده است.
مهدی روزبهانه، اقدام مربوطه را به دوش زنانی انداخته که به «هنجارها» پایبند نیستند: «باعث این محدودیتها افرادی بودند که در گذشته بدون رعایت صحیح حجاب و استفاده از لباسهای زننده هنگام دوچرخه سواری، توجه زیادی را به این مسئله جلب کردند.»
او همزمان گفته که هیات دوچرخه سواری استان، حامی زنان است وگرنه مانند استانهای دیگر از پیگیری مسئله دست میکشید: «تلاش میکنیم تا زنانی که حجاب خود را رعایت میکنند و با توجه به مذهبی بودن مشهد، به هنجارهای جامعه شهر پایبند هستند، مشکلی بابت دوچرخه سواری نداشته باشند.»
روزبهانه یادآور شده که این هیات ملزم است دستور مراجع بالاتر را رعایت کند: «هیات ارگانی نیست که از طرف خود هر کاری را انجام دهد و تابع قوانین و موظف به انجام دستورهای مراجع بالاتر است… با این وجود اولین هیاتی بودیم که با تشکیل جلسات با مقامات مسئول و نمایندگان گروههای دوچرخه سواری در راستای کاهش محدودیتها گام برداشتیم.»
سه روز قبل اما، هیات دوچرخه سواری سبزوار، در واکنش به نصب تابلوی ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در پارکها و اماکن عمومی شهر، دستهجمعی استعفا کرده و گفته بود که همکاری خود با اداره ورزش را نیز قطع میکند. نصب این تابلوها به ابتکار شورای فرهنگ اسلامی سبزوار انجام شده بود.
رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی، از ورزشکاران خواسته که «با حفظ هوشیاری، جلوی سوءاستفاده رسانههای بیگانه را بگیرند و با رعایت قوانین باعث شوند از حساسیت موضوع در آینده کاسته شود».
خلاء قانون و مبانی شرع
هرچند هیچ قانونی در ایران در خصوص ممنوعیت دوچرخهسواری یا موتور سواری زنان وجود ندارد، اما امامان جمعه و شخصیتهای مذهبی بارها مخالفت خود با دوچرخه سواری زنان را تحت عناوینی چون «ایجاد مفسده» یا «فعل حرام» ابراز و مخاطبان خود را به جلوگیری از این کار ترغیب کردهاند. بیش از همه، صدای مخالفتها و ممنوعیتها از خراسان و اصفهان بلند بوده است.
احمد علمالهدی، نماینده خامنهای در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، نشستن دخترها روی زین دوچرخه را «بازی با ایمان پسران» و «تحریک غرایز جنسی جوانان» خوانده است. او اواخر خرداد سال جاری، خواستار مبارزه با دوچرخهسواری زنان در مجامع عمومی شد و گفت: «هم مسؤولان انتظامی و مدیران شهری ما در این مسئله باید توجه داشته باشند و هم مردم عزیز ما، خواهران باعفت و دختران ناموس مدار جامعه مشهد نباید دست به این کار بزنند و این وظیفه شهرداری است فضایی را فراهم کند که تمام امکانات آماده باشد تا دور از نگاه مردها، خواهران دوچرخهسواری کنند، تفریح کنند و نشاط و ورزش جوانی داشته باشند، این حقیقتی نیست که کسی با آن موافق نباشد اما در خیابانهای دانشگاه، دختر جوان سوار دوچرخه شود و مقابل چشم هزاران دانشجوی جوان، بشود آتشی که شعله بزند به غرایز جنسی جوانان و دانشگاه را کانون فساد بکند، این حقیقتی است که نهتنها نهی میکنیم، با آن مبارزه خواهیم کرد و انشاءالله عزیزان ما به این نقطه و حقیقت توجه داشته باشند.»
به اعتقاد علم الهدی، دوچرخه سواری دخترها در برابر چشم پسرها در دانشگاه، دانشگاه را به «کانون فساد» تبدیل خواهد کرد.
در اصفهان نیز مخالفان دوچرخه سواری زنان بسیارند. بهار سال گذشته، دادستان اصفهان دوچرخه سواری زنان در فضای عمومی را «فعل حرام» توصیف کرد و از شهرداریها خواست زنها را به این کار تشویق نکنند: «به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه سواری زنان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند.»
یوسف طباطبایینژاد، امام جمعه اصفهان نیز در نخستین نماز پس از محدودیتهای کرونا، به همین مسئله پرداخت و از رسانهها خواست دوچرخه سواری زنان را ترویج نکنند. او گفت: «این اقدام نوعی بیدینی است و علما میگویند جایز نیست.»
در همین ایام، امام جمعه ورامین از جمله گفت: «بسیار متاسفیم که برخی به عنوان ورزش، دختران و زنان را به بیراهه میبرند، دوچرخهسواری یک زن با لباسهای نامناسب با کدام ارزش اخلاقی سازگار است، چرا برخی از ما به این موضوعات بیتفاوت شدهایم، غیرتها کجا رفته است.»
سال گذشته در همین روزها، بحث موتورسواری زنان و قانونی بودن آن داغ بود. معاون فرهنگی قوه قضاییه، با اشاره به شترسواری زنان در دوران صدراسلام گفته بود: «موتورسواری و زین سواری برای زنان اشکال شرعی ندارد اما مکروه است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر