۱۳۹۹ آبان ۱, پنجشنبه

بيش از ٤٠ روز پس از اعدام؛عدم دسترسى به پرونده نويد افكارى

 مهر ۳۰, ۱۳۹۹ 

بیش از چهل روز پس از اعدام؛ عدم اجازه دسترسی به پرونده نوید افکاری/ افزایش نگرانی از وضعیت برادران افکاری

خبرگزاری هرانا – حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری از عدم اجازه دسترسی به پرونده نوید افکاری علیرغم گذشت ۴۰ روز از اعدام وی خبر داد و گفت “بر اساس آئین‌نامه اجرای احکام اعدام، محکوم باید قبل از اجرای حکم، توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته و آخرین وضعیت جسمی او ثبت و ضبط شود. خانواده نوید افکاری و وکلای پرونده، همچنان نسبت به نحوه اجرا و آخرین وضعیت جسمی و سلامت نوید، ابهام دارند.” وی همچنین وضعیت حبیب و وحید افکاری را “نگران کننده” عنوان کرد و افزود “از زمان اجرای حکم نوید افکاری تا کنون، وحید و حبیب در محلی خارج از بند عمومی نگهداری شده و در طول این مدت، خانواده و وکلای آن‌ها، هیچ گونه ملاقاتی با برادران افکاری نداشتند که این خلاف قانون است.”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، حسن یونسی، وکیل پرونده برادران افکاری، اظهار داشت: “بنا بر اطلاعات ارائه شده از سوی همکاران وکیل من که در شیراز مستقر هستند، حبیب و وحید افکاری در وضعیت نگران‌کننده‌ای به سر می‌برند”.

وی افزود: “به رغم پیگیری‌ها و با گذشت بیش از ۴۰ روز از اعدام نوید افکاری، متاسفانه هنوز اجازه دسترسی وکلا به پرونده ایشان صادر نشده است. بر اساس قانون، وکلا و خانواده نوید، این حق را دارند تا به صورتجلسه اجرای حکم و نحوه آن دسترسی پیدا کنند”.

یونسی تصریح کرد: “بر اساس آئین‌نامه اجرای احکام اعدام، محکوم باید قبل از اجرای حکم، توسط پزشک مورد معاینه قرار گرفته و آخرین وضعیت جسمی او ثبت و ضبط شود. مسئله‌ای که باید در کنار بیان جزئیات نحوه اجرای حکم، اعم از قید نام حاضرین حین اجرا در هنگام تنظیم صورتجلسه ثبت شود. با این وجود، وکلا به رغم مراجعات مکرر، موفق به ملاحظه صورتجلسه و معاینه نهایی پیش از اجرای حکم نشده‌اند. بنابراین، خانواده نوید افکاری و وکلای پرونده، همچنان نسبت به نحوه اجرا و آخرین وضعیت جسمی و سلامت نوید، ابهام دارند”.

این وکیل دادگستری افزود: “نوید افکاری، پیش از اجرای حکم اعدام و وحید و حبیب در تماس‌هایی که داشته‌اند از ضرب و شتم خود خبر داده بودند. همچنین عنوان کرده بودند که آثار ضرب و شتم، توسط پزشکی قانونی نیز، ثبت و ضبط شده است. وحید و حبیب افکاری، نسبت به این موضوع، شکایت داشته و مقامات قضائی و مسئولین زندان، موظف به رسیدگی به این شکایت هستند. لازم است تا امکان دسترسی وکلا به گزارش پزشکی قانونی و ملاقات قانونی با این دو موکل فراهم شود تا بتوانند، نسبت به پیگیری قضائی شکایت آن‌ها در خصوص مسئله ضرب و شتم، اقدام کنند”.

یونسی با اشاره به اینکه از زمان اجرای حکم نوید افکاری تا کنون، وحید و حبیب در محلی خارج از بند عمومی نگهداری شده و در طول این مدت، خانواده و وکلای آن‌ها، هیچ گونه ملاقاتی (آزادانه) با برادران افکاری نداشته‌اند. افزود: “بر همین اساس نیز از وضعیت محل نگهداری و اینکه آیا در انفرادی نگهداری می‌شوند یا خیر، هیچ اطلاعی در دست نیست. مسئله‌ای که موجب نگرانی خانواده افکاری شده است. بر اساس آئین‌نامه زندان، محکومین قطعی، صرفا باید در بندهای عمومی و زیر نظر سازمان زندان‌ها نگهداری شوند. همچنین طبق همین آئین‌نامه، نگهداری متهمین در بازداشتگاه، صرفا با قرار کتبی از سوی مقامات قضائی امکان‌پذیر خواهد بود و نگهداری حبیب و وحید افکاری در خارج از بندعمومی زندان و بدون ملاقات (آزادانه)، خلاف قانون است”.

وی ادامه داد: “حتی اگر این اقدام به عنوان تنبیه انضباطی انجام شده باشد، نگهداری زندانی در حبس انفرادی، قانونی نبوده و بر اساس آئین‌نامه نگهداری زندانیان، نگهداری آن‌ها در چنین شرایطی، هم غیراخلاقی و هم خلاف این آئین‌نامه است”.

گفتنی است، نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

حکم اعدام نوید افکاری، در نهایت سحرگاه روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۹۹، در زندان عادل آباد شیراز اجرا شد.

هرانا در تاریخ ۷ شهریورماه امسال نخستین بار در گزارشی به تفضیل از صدور احکام اعدام، حبس و شلاق برای نوید، وحید و حبیب افکاری خبر داد و اسناد مربوط به آن را نیز منتشر کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر