۱۳۹۹ اسفند ۵, سه‌شنبه

صدور حکم توقیف اموال و املاک دو شهروند بهایی در بندر لنگه

 اسفند ۵, ۱۳۹۹ 

صدور حکم توقیف اموال و املاک دو شهروند بهایی در بندر لنگه

خبرگزاری هرانا – حکم توقیف اموال و املاک دو شهروند بهائی ساکن بندر لنگه به نام های موهبت الله ثابت و عرفان نوح نژاد صادر شد. صدور این حکم که شامل دستور توقیف کارگاه تیرچه سازی و منازل محل سکونت این شهروندان بوده به دنبال اعمال فشار حراست اداره امور مالیاتی بندر لنگه و احتساب جریمه نقدی غیرعادی و سنگین در پرونده مالیاتی آنان صورت گرفته است. این در حالی است که محل کسب این شهروندان از آذرماه سال ۹۸ به دلیل اعتقاد به آیین بهائی پلمب شده و باوجود پیگیری های مکرر تاکنون نیز رفع پلمب نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم توقیف منازل مسکونی و محل کار دو شهروند بهایی به نام های موهبت الله ثابت و عرفان نوح نژاد در بندر لنگه صادر شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان بهائی ضمن تائید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: بدلیل بهائی بودن این دو شهروند، حراست اداره دارایی بندر لنگه پرونده مالیاتی آنان را از حالت عادی خارج کرده و با اعمال فشار منجر به صدور حکم توقیف اموال از جمله کارگاه تیرچه سازی و منازل آنها در بندر لنگه شده است.

وی افزود: این در حالی است که موهبت الله ثابت و عرفان نوح نژاد که طی سالیان گذشته در کارگاه تیرچه بلوک سازی مشغول به کار بودند از سال ۹۳ الی ۹۷ کلیه مالیاتهای خود را سر موقع پرداخت کرده اند و طبق قانون مالیاتی، قانون خوش حسابی نیز شامل آنها می‌شود ریاست حراست اداره دارایی بندر لنگه با اعمال نفوذ و فشار، پرونده مالیاتی این دو شهروند بهائی را از روند عادی خارج و از سال ۹۳ الی ۹۷ باحتساب ارزش افزوده با مبلغ سنگینی از جریمه مواجه و اقدام به صدور حکم توقیف املاک و اموال و مسدود شدن حسابهای بانکی آنها از طریق اداره دارایی بند لنگه کرده است.

اقدام به صدور حکم توقیف اموال این شهروندان بهائی در حالی صورت گرفته است که محل کسب این شهروندان به همراه یک شهروند بهائی دیگر به نام وحید زراعت کار از آذرماه ۹۸ به دلیل اعتقاد به آئین بهائی مانند بسیاری از شهروندان بهائی دیگر در کشور پلمب شده و تا کنون نیز بازگشایی نشده است.

در روزهای اخیر تائید حکم مصادره اموال و املاک شهروندان بهائی در روستای ایول، بار دیگر موج از واکنش منفی کاربران شبکه های اجتماعی در خصوص فشارهای امنیتی، قضایی و اقتصادی علیه جامعه بهائیان ایران را به همراه داشت.

در روزهای اخیر همچنین تعدادی از رهبران مسلمان و برخی از مقام‌های رسمی چند کشور جهان به مصادره‌ املاک بهائیان در روستای ایول، واقع در شمال ایران اعتراض کردند. دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو می گوید “اظهار حمایت رهبران مسلمان در جهان از بهائیان ایول که بیش از ۱۵۰ سال است در این روستا در کنار همسایگان مسلمان خود زندگی می کنند نشان می دهد که استناد به قوانین اسلامی سرپوش نامناسبی است که دولت ایران آزار و سرکوب بهائیان را با آن می پوشاند”. حکم صادره که آشکارا با انگیزه تعصبات مذهبی به مقامات حکومت ایران اجازه تصرف املاک افراد را می دهد، به تازگی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده و ده ها خانواده را آواره و از نظر اقتصادی فقیر کرده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر