۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

🔴کاظم حسینی, وکیل پرونده فعالان محیط زیست؛ حتی اجازه صحبت با موکلین به من داده‌نشد

Kazem Hosseini, a lawyer for environmentalists; I was not even allowed to talk with my clients.
به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از ایلنا, وکیل مدافع تعدادی از فعالان محیط زیست بازداشتی گفت: «در چهار جلسه قبلی دادگاه، ضابطان پرونده اجازه ارتباط کلامی وکلا با موکلانشان را ندادند و ارتباط آنها صرفاً در حد احوالپرسی بوده است». کاظم حسینی روز یک‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷، درباره زمان برگزاری جلسه بعدی محاکمه متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیست که به جاسوسی از مراکز نظامی کشور متهم شده‌اند، اظهار داشت:

«هنوز تاریخ برگزاری جلسه پنجم دادگاه مشخص نشده است». این وکیل دادگستری افزود: «جلسه قبلی دادگاه هم با حضور هفت نفر از متهمان و پنج نفر از وکلا تشکیل شد و یکی از متهمان زن پرونده در جلسه حضور نداشت که علت عدم حضور این متهم را نمی دانیم». لازم به ذکر است که جلسات اول و دوم و سوم و چهارم دادگاه این فعالان محیط زیستی در تاریخ ۱۰ و ۱۳ و ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه سالجاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده بود. در پایان جلسه سوم این دادگاه کاظم حسینی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده در این خصوص گفته بود که کیفرخواست این پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است. این وکیل دادگستری در ادامه در پاسخ به این سوال که در صحبت هایی که با موکلانشان دارند، روند برگزاری دادگاه از منظر آنها چگونه بوده است، گفت: «تا الان نتوانسته ایم با موکلانمان صحبت کنیم زیرا ضابطان اجازه صحبت با آنها را نداده اند و صرفاً در حد احوالپرسی با موکلان خود ارتباط داشتیم».
وکیل مدافع تعدادی از متهمان پرونده محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا جلوگیری ضابطان از ارتباط کلامی وکلا با موکلانشان قانونی است یا خیر، بیان داشت: «تا الان که وضع به این شکل بوده اما امیدواریم در جلسات بعدی، اجاره ارتباط کلامی با موکلانمان را بدهند؛ البته این کار ضابطان غیرقانونی است زیرا تحقیقات پرونده پایان یافته است».وی در خصوص طولانی شدن قرائت کیفرخواست نیز گفت: «این امکان وجود داشت که با برگزاری دادگاه در دو نوبت صبح و عصر، کیفرخواست در یک جلسه قرائت شود اما با این حال مدیریت و سیاست برگزاری جلسات با دادگاه است و وکلا هیچ گونه دخالتی نمی توانند در این خصوص داشته باشند».

تا کنون برای بازداشتیان محیط زیست چهار جلسه دادگاه برگزار شده که در دو جلسه آخر نیلوفر بیانی در دادگاه غیبت داشته‌است.خانواده‌های فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در ایران نیز در آبان‌ماه در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اتهامات علیه فرزندان خود را “باورنکردنی” خوانده و درخواست دادرسی عادلانه کرده‌اند. آنها همچنین خواستار رفع محدودیت‌ها برای دسترسی به وکیل شده‌اند.
یک سال از بازداشت «مراد طاهباز»، «سام رجبی»، «امیرحسین خالقی»، «هومن جوکار»، «سپیده کاشانی»، «نیلوفر بیانی» و «طاهر قدیریان»،«عبدالرضا کوهپایه»  فعالان محیط زیستی در ایران گذشته است؛ با اینکه وزارت اطلاعات و سازمان محیط زیست بارها تاکید کرده‌اند که این بازداشت شدگان بی گناه هستند، اما قوه قضاییه ایران همچنان اصرار بر گناه کار بودن این افراد دارد و همچنان این افراد در بازداشت به سر می‌برند.
علاوه بر این افراد، مرتضی آریانژاد، کاووس سیدامامی، حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع و علیرضا فرهادزاده ۶ تن دیگر از کارشناسان حیات وحش و فعالان محیط زیست ایران هستند که در ماه‌های پایانی سال گذشته به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی بازداشت شده بودند. دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان جان باخته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر