۱۳۹۸ آبان ۵, یکشنبه

پیام ولی، شهروند بهایی که مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفا به دلیل بهایی بودن حقوق شهروندی اش به صورت سیستماتیک و گسترده پایمال شده، در گفتگو با خط صلح، آن چه را که در سه دهه اخیر بر وی گذشته، بازگو می کند:

به عنوان یک شهروند بهایی در ایران، از تجربه خودتان در خصوص تبعیض و آزاری که به جامعه بهایی روا داشته می شود، بگویید.

چیزی که بیشتر خاطرم هست به عنوان یک کودک و بعد به عنوان یک نوجوان، تبلیغات مسمومی بود که از طریق تریبون های منابر و مساجد و رادیوها و رسانه های داخل کشور بر علیه بهاییان زده می شد و من به عنوان یک کودک احساس می کردم که این چیزهایی که دارد بر علیه بهاییان از جمله خانواده ام گفته می شود، صحت ندارد و آن زمان به این علت که سنم پایین بود، نمی فهمیدم که چرا این کار را می کنند و تاثیری که داشت برای مثال در مدارس چه در دوره دبستان و به خصوص در دوره راهنمایی، با یک دید بسیار منفی به من به عنوان یک بهایی، نگاه می کردند و روز هایی بود که وقتی از مدرسه تعطیل می شدیم جلوی درب مدرسه به خاطر بهایی بودن از بعضی از دانش آموزان کتک می خوردیم.

البته این تبلیغات مسموم و نفرت پراکنی در محله هایی که بهاییان سکونت داشتند خیلی بیشتر بود. حتی در مقابل مساجد و هیئت ها بنرهایی نصب می کردند که بهاییان این جوری اند و آن جوری، و با تهمت و افترا، نفرت همسایه ها را علیه شهروندان بهایی بر می انگیختند.

آیا تایید می کنید که در بدنه اجتماع و سطح عموم هم به نوعی بدرفتاری نسبت بهائییان وجود دارد؟


بعد از انقلاب بخش عظیمی از مردم، پیرو سیاست های حاکمیت و متاثر از تبلیغات علیه بهاییان بودند. به عنوان مثال زمانی که یک روحانی، آن هم در سال ۶۸، می آید در مسجد روستای ما و شروع به نفرت پراکنی می کند و می گوید “بهاییان نجس هستند” و یا “خون بهاییان مباح هست”، “بهاییان جاسوس صهیونیست هستند” و یا مگوید “اگر کسی فردی بهایی را بکشد، تمامی گناهانش بخشیده می شود و به بهشت می رود”، دو جوانی که از اهالی آن روستا هستند تحت تاثیر القای منفی قرار می گیرند و برادر ۱۲ ساله من به نام “افشین” را زمانی که من ۱۰ ساله بودم، به زعم آن که به بهشت می روند وگناهانشان نیز بخشیده می شود، می کشند و جسدش را در چاه می اندازند. البته اکنون به علت رسانه ها و فضای مجازی، خیلی از حقایق برای مردم آشکار شده و مردم و حتی بخشی از بدنه حکومت به کذب بودن این تهمت ها پی برده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر