۱۴۰۰ تیر ۱۵, سه‌شنبه

اقدام اعتراضی سهیلا حجاب و صبا کردافشاری در زندان قرچک ورامین

 

اقدام اعتراضی سهیلا حجاب و صبا کردافشاری در زندان قرچک ورامین 

خبرگزاری هرانا – سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در این زندان روز دوشنبه ۱۴ تیرماه در اعتراض به محرومیت‌های خود در راهروی این زندان اقدام به تحصن کردند. خانم حجاب از داشتن کارت تلفن و حق تماس و صبا کردافشاری نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات بین زندان با مادر خود، راحله احمدی محروم است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰، سهیلا حجاب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین و صبا کردافشاری فعال مدنی محبوس در این زندان در اعتراض به محرومیت‌های خود در راهروی این زندان اقدام به تحصن کردند.

خانم حجاب از داشتن کارت تلفن و حق تماس تلفنی و صبا کردافشاری نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات بین زندان با مادر خود، راحله احمدی محروم است.

روز گذشته هرانا در گزارشی از اقدام اعتراضی خانم کردافشاری و احمدی در اعتراض به این محرومیت خبر داده بود. این شهروندان اعلام کرده‌اند که تا زمان برقراری تماس و امکان ملاقات از رفتن به سالن ملاقات خودداری خواهند کرد.

صبا کردافشاری فعال مدنی و از مخالفان حجاب اجباری در حالی که بهمن‌ماه ۹۷ پس از محکومیت پیشین خود از بند زنان زندان اوین آزاد شد، در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸ مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او نهایتا در شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب” به ۱۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری ” و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و در مجموع  به ۲۴ سال حبس تعزیری همراه با محرومیت های اجتماعی دیگر محکوم شد. در خصوص صبا کردافشاری ۲۲ ساله نهایتا با اعمال قانون کاهش مجازات و ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۷ سال و ۶ ماه زندان قابل اجرا خواهد بود.

این فعال مدنی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده خود و دیگر زندانیان سیاسی و با خواسته آزادی مادرش، راحله احمدی اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۲۷ اردیبهشت‌ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

سهیلا حجاب خردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه او را از بابت اتهاماتی ازجمله “تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی” مجموعا به ۱۸ سال حبس محکومشد. با اعمال ماده ۱۳۴، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا است. (خبرگزاری فارس از رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی در تاریخ ۱۷ تیرماه با انتشار گزارشی میزان محکومیت خانم حجاب را ۱۲ سال حبس عنوان کرد). خانم حجاب، روز شنبه ۳ خردادماه ۱۳۹۹، پس از مراجعه به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر و اعلام اینکه حکم او عینا تایید شده، توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

آذرماه سال گذشته جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیلا حجاب از بابت پرونده جدیدی که در ایام حبس علیه وی گشوده شده، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. اتهامات وی تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. صحبت‌های وی در تماس‌های تلفنی با خارج از زندان و انتشار آن در فضای مجازی از مصادیق این اتهامات عنوان شده بود.

سهیلا حجاب، مجرد و متولد سال ۱۳۶۹ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر